Oficialii Carrefour au confirmat pentru gândul închiderea, joi, a singurului magazin din Arad și ne-au precizat că în acest an nu au în plan închiderea altor magazine din România.
„Rafturile sunt goale, nu mai avem nimic. Azi se închide magazinul. Era singurul magazin Carrefour din Arad. În locul lui am înțeles că va fi un centru logistic. Salarii compensatorii? În funcție de vechime, de mai multe criterii”, ne-a declarat joi o angajată a hipermarketului Carrefour din Arad.
Dispariția Carrefour Arad a fost confirmată și de Andreea Mihai, director de marketing Carrefour România: „Astăzi este într-adevăr ultima zi de funcționare a hipermarketului nostru din Arad. Sperăm însă să găsim cât mai curând tot în acest oraș un spațiu în care să avem un magazin”, a declarat pentru gândul Andreea Mihai, director de marketing Carrefour România.
Andreea Mihai spune că în 2012, „ca și până acum, continuăm expansiunea”. „Carrefour în Romania este multiformat, având 24 de hipermarketuri „Carrefour” – fără cel de la Arad – și 59 de supermarketuri „Carrefour Market”. Săptămâna aceasta, am deschis la Focsani cel de-al 58-lea supermarket și la Vaslui pe cel de-al 59-lea. De asemenea, avem șapte magazine de proximitate în franciză, „Carrefour Express”, a explicat directorul de marketing al Carrefour.
În ultimele săptămâni, presa autohtonă și străină au scris despre o posibilă retragere a retailerului francez din România și că rețeaua de magazine a gigantului francez ar putea fi cumpărată de competitorul său Auchan, potrivit Reuters.
În cazul în care Carrefour ar ieși din România prin diverse modalități, ca spre exemplu vânzare sau închidere, locul lui ar fi luat de alte lanțuri prezente, cred consultanții contactați deZiarul Financiar.
Anunțul de joi al șefului Carrefour, zis și „Georges the Cleaner”
Proaspătul director general al Carrefour, Georges Plassat, cunoscut drept „Georges the Cleaner” pentru înclinația sa de a tăia fără milă costurile și pentru atitudinea sa foarte dură față de subalterni, a anunțat joi că va reduce numărul de angajați și salariile, potrivitAFP.
Șeful Carrefour, care a prezentat rezultatele grupului pe primele șase luni, nu a menționat nimic despre strategia pentru România, anunțând însă că retailerul francez se va retrage din Polonia, Turcia și Indonezia.
În schimb în China și Brazilia, considerate cele mai importante piețe, grupul plănuiește să își întărească poziția.
Georges Plassat, alias „Georges the Cleaner”. Foto: AFP//Mediafax Foto//PHILIPPE DESMAZES
Carrefour și-a redus pierderile cu 88% în primele șase luni
Al doilea cel mai mare retailer din lume din punct de vedere al vânzărilor, după Walmart, a anunțat joi că a reușit să își reducă drastic, cu 88%, pierderile nete din primul semestru. Anunțul vine la o zi după ce oficiali ai companiei au declarat că grupul va renunța la 500-600 de angajați în Franța.
Pierderile aferente primul semestru au scăzut la 31 de milioane de euro, depășind așteptările, de la o pierdere de 249 milioane de euro în primele șase luni ale anului 2011.
Profitul EBIT – înainte de dobânzi și taxe – a fost de 769 de milioane de euro, o scădere de 8,2 la sută, care a fost totuși mai bună decât previziunea Dow Jones Newswires de 681,6 milioane de euro. Vânzările în prima jumătate a anului au crescut cu 0,9 la sută, la 38,83 miliarde de euro. Cifrele nu includ operațiunile la care grupul a renunțat în Grecia și Singapore.
În Franța, Carrefour este cel mai mare angajator privat, cu 115.000 de salariați, iar în lume are în total 410.000 de salariați, potrivit celor mai recente statistici.
Presa străină a scris că, pe lângă programul de reducere a costurilor, mai ales prin disponibilizări, noul director general al Carrefour, Georges Plassat, ar trebui să anunțe strategia pentru relansarea activității grupului și recâștigarea unei părți a pieței de profil din Franța, potrivit La Tribune.
Singapore și Grecia, pe lista neagră
Marți, Carrefour a anunțat că se retrage din Singapore, urmând să vândă până la sfârșitul anului cele două magazine pe care le deține în centrul financiar asiatic, transmite AFP.
Vânzările Carrefour în Europa au continuat să scadă în trimestrul al doilea, declinul fiind combătut parțial de performanțele operațiunilor din Asia și America Latină, în timp ce afacerile din România, Polonia și Turcia afișează o evoluție negativă de 1,6%, potrivit unui raport prezentat de grup în luna iulie. La nivel mondial, vânzările retailerului francez au scăzut cu 0,3% în perioada analizată, la 21,7 miliarde euro, cu creșteri de 2,7% în America Latină, respectiv 14% în Asia.
Carrefour a ieșit din Grecia pe 15 iunie, participația grupului la joint venture-ul Carrefour Marinopoulos fiind preluată de partenerii eleni.
Grupul francez are probleme în sudul zonei euro, Italia și Spania, unde consumul este afectat de criza datoriilor de stat, de măsurile de austeritate și de condițiile economice dificile.
Carrefour are pe piața locală 80 de magazine, iar retailerul obține venituri de peste 1 miliard de euro, ceea ce înseamnă că un român cheltuie la Carrefour într-un an circa 50 de euro.
Anul trecut, compania a înregistrat vânzări de 1,184 miliarde euro în România, în creștere cu 4,8%, datorită extinderii rețelei de magazine.
Metro
Pe de altă parte, retailerul german Metro se află în faza de negocieri avansate cu două companii pentru vânzarea operațiunilor din afara Germaniei ale diviziei de hipermarketuri Real, în cadrul strategiei de concentrare pe piețele care aduc cele mai puternice rezultate, scrie Bloomberg, citând două surse apropiate discuțiilor, potrivit Mediafax.
Retailerul francez Auchan este favorit la preluarea operațiunilor internaționale ale Real, cu afaceri de aproximativ 3 miliarde euro pe an, au afirmat sursele citate.
Decizia finală nu a fost luată încă, iar Metro ar putea hotărî să nu mai vândă operațiunile, au precizat persoanele în cauză.
Metro vrea să se concentreze pe divizia Cash & Carry și pe rețeaua de magazine de electronice Media Saturn, reducând investițiile în magazinele universale Galleria Kaufhof și Real.
Asemenea celorlalți mari retaileri europeni, Metro încearcă să se adapteze la scăderea cererii din Europa, afectată de criza datoriilor de stat, cu o economie în pragul recesiunii.
Contactat de Bloomberg, un oficial al Metro a refuzat să comenteze informațiile și a reiterat poziția companiei, că evaluează toate variantele pentru Real. Biroul de presă al Auchan nu a putut fi contactat.
Acțiunile Metro au crescut joi la Frankfurt cu 1,7%, însă sunt în scădere cu 15% de la începutul anului.
Grupul german deține în România 32 de magazine Metro Cash & Carry și 24 de hipermarketuri Real.
Anul trecut, vânzările Metro în România au scăzut cu aproximativ 8%, la 1,68 miliarde euro, de la 1,83 miliarde euro în 2010. Divizia Cash & Carry a înregistrat o scădere de la 1,13 miliarde euro la 1,06 miliarde euro, iar vânzările Real au coborât de la 694 milioane euro la 627 milioane euro.
La nivelul Europei de Est, Real a înregistrat în primul semestru al acestui an vânzări de 1,4 miliarde euro, în scădere ușoară față de nivelul din perioada corespunzătoare a anului trecut.
Răsturnare de situație în topul celor mai mari retaileri din România
Rețeaua germanăKaufland a reușit în ultimii doi ani să răstoarne topul celor mai mari retaileri din România și să urce pe prima poziție după ce în 2010 a devansat Carrefour. În 2011, a detronat și Metro Cash & Carry, care a fost lider în fiecare an de după 1996, anul lansării comerțului modern în România, potrivit Ziarului Financiar.
Kaufland, unul dintre cei mai discreți retaileri locali, a obținut anul trecut afaceri de 1,35 mld. euro, cu peste 20% mai mari decât anul anterior și cu peste 50% mai mari decât în 2009, potrivit estimărilor ZF.